CCNs uttalelse om militærkuppet i Myanmar

Militærkuppet 1. februar var et sjokk for alle, men det var også en smertefull gjenopplevelse for burmesere som har levd under militærdiktaturet som varte i mange tiår. Litt over en måned etter kuppet har vi sett mer enn 80 mennesker drept, hundrevis skadet og tusenvis arrestert. Vi er nå midt i folkets revolusjon som tar sikte på å endelig demontere militærdiktaturet, og det kan derfor forventes flere dødsfall og skader i de kommende dagene.

Chin Community in Norway (CCN) er forferdet over de umenneskelige overgrep og grusomhetene som militæret har begått mot fredelige demonstranter. Vi er ekstremt bekymret av livene og sikkerheten til befolkningen i Myanmar, spesielt for våre nære venner og familier under de nåværende usikre omstendighetene.

Vi fordømmer militærkuppet på sterkest mulig måte og uttrykker vår alvorlige bekymring over den økte volden mot de fredelige demonstrantene og stigende dødstall i de siste dagene, og oppfordrer derfor de militære kuppmakerne til å umiddelbart stoppe de voldelige angrepene og drapene på de uskyldige sivile og gi fra seg makten. Militæret må også løslate alle politiske fanger, inkludert statsrådgiver Daw Aung San Suu Kyi, president U Win Myint.

CCN er takknemlig for at Norge tydelig har fordømt militærkuppet i Myanmar, krevd øyeblikkelig løslatelse av alle politiske fanger, og krevde militære kuppmakerne å følge demokratiske regler og avstå fra ytterligere bruk av makt og vold. Vi oppfordres også til at Norge har frosset stat-til-stat-engasjement med Myanmar og nå jobber med andre mulige sanksjoner mot de militære herskerne.

Som medlem av FNs sikkerhetsråd og en viktig bistandsgiver, tror vi at Norge kan gjøre mer når det gjelder å styrke sivilsamfunnsorganisasjoner som direkte hjelper den sivile ulydighetsbevegelsen (CDM) og også en sterkere FNs sikkerhetsresolusjon mot det ulovlige militæret.

Vi oppfordrer den norske regjeringen til å offisielt anerkjenne komiteen som representerer Pyidaungsu Hluttaw (CRPH), bestående av folkevalgte representanter, som det legitime styrende organet for NLD-regjeringen og dermed arbeide side om side med dem for å avvise den militære terrororganisasjonen i Myanmar. .