Norske selskaper må vite hva de gjør i Myanmar

Photo: burma.no

Av Åse Sand, Informasjonsansvarlig, Den norske Burmakomité

USA har nå formelt opphevet de siste sanksjonene mot Myanmar. Landet trenger investeringer og det er både ønskelig og forventet at norske selskaper følger Telenor og Statoil, som allerede er etablert i landet, skriver Burmakomiteen i Dagsavisen i dag.

Myanmar er Asias nye vekstkomet og forventes en vekst på åtte prosent de neste fem årene. Aung San Suu Kyi, Myanmars State Counsellor og landets reelle leder, ønsker selskaper som er ute etter profitt velkommen ”for det vil burmeserne også tjene på”. Samtidig har Suu Kyi understreket at hun ikke ønsker selskaper som kommer med en koffert full av penger for å bruke korrupte snarveier og utnytte svakheter i ledelse, lovverk og rettsvesen. Det Myanmar trenger er ansvarlige selskaper som skaper vekst og arbeidsplasser, og som bidrar til å heve standarden med hensyn til menneskerettigheter, landrettigheter og anstendig arbeid.

Det er minst to enkle og gode grunner for at norske selskaper som går inn i Myanmar må ta samfunnsansvar på alvor: for ikke å skade andre og for ikke å skade seg selv. Myanmar er et tidligere militærdiktatur med utallige etniske grupper, komplekse konfliktlinjer, et korrupt rettssystem, og manglende erfaring med demokratiske prosesser og åpenhet. Det vil være nødvendig og krevende å gjøre et grundig forarbeid, men det er i høyeste grad i selskapets egeninteresse for å redusere risiko for lokal motstand og potensielt utsettelse eller stans av prosjektet, og dermed tap av investeringer og omdømme. I et land som Myanmar er sannsynligheten stor for at et selskap vil trå feil. Det i seg selv er ikke nødvendigvis en skandale, hvis man har gjort et godt forarbeid. Det man blir dømt på er hvordan feil håndteres.

Myanmar er et nytt attraktivt lavkostland rikt på naturressurser. Ressursforbannelse og kappløp mot bunnen klinger kjent fra andre land med samme utgangspunkt. Det er nå Myanmar har muligheten til å unngå samme skjebne. Selskaper som vurderer å investere i Asias nye vekstkomet bør ha en motivasjon om å bidra positivt til de historiske endringene som skjer i landet.

Kilde: http://www.burma.no/Artikler/7056.html

Scroll to Top